الگوی مفهومی در ناتوانیهای یادگیری یک مجموعه فرضیهها درباره مشکلات یادگیری است. رویکرد آموزشی یک روش است که برای حل مشکلات الگویی مطرح میشود. الگوی مفهومی شامل فرضیات و ایدههای اساسی درباره یادگیری است و رویکرد آموزشی راهی برای عملی کردن این ایدهها در آموزش ارایه میدهد. علاوه بر این، الگوهای مفهومی به دلایل متعددی مفید هستند، از جمله ارایه راهنماییهای کلی برای استنباط رویکردهای آموزشی و تشریح تفاوتها و شباهتها بین آنها.
همچنین، آنها توصیفی یکپارچه از ناتوانیهای یادگیری و رویکردهای آموزشی را ارایه میدهند و تحقیق درباره رویکردهای آموزشی را ترغیب میکنند. اگرچه الگوهای مفهومی نقاط ضعفی دارند، اما به دلیل ارزش مطالعه و نشان دادن مسیر آموزش، مورد استفاده قرار میگیرند. در نهایت، بررسی الگوهای قدیمی و جدید در رویکردهای آموزشی، به توصیف و تحلیل آنها میپردازد.
الگوی پزشکی
الگوی پزشکی در ناتوانیهای یادگیری به عنوان راه حلی برای مشکلات جسمی مطرح میشود، و درمان پزشکی و استفاده از داروها به عنوان روشی برای درمان آنها مورد تأکید قرار میگیرد. این الگو معتقد است که بدکارکردی مغز معمولاً عامل اصلی ناتوانیهای یادگیری است و روشهای ترمیم عصب شناختی در الگوی پزشکی به عنوان راهحلهای تکمیلی برنامههای آموزشی معرفی میشوند، نه جایگزین آنها.