فلسفه و ماهیت تکنولوژی آموزشی با توجه به نوع نگرش و تعریفی که از آن در مکاتب فلسفی و فکری معروف روان شناسی ارائه شده است متفاوت است. هر کدام از مکاتب فلسفی و مکاتب روان شناسی دیدگاه و جهان بینی منحصر به فرد خود را در رابطه با کسب معرفت و یادگیری دارد .
تکنولوژی آموزشی یک رشته علمی است که با بهره گیری از دانش با رویکردی علمی به کاربست آن در حیطه عمل و با رویکردی سیستمی به حل مسئله آموزشی می پردازد.
تکنولوژی آموزشی یک رشته ی بین رشته ای است که دارد سعی یافته های علمی را به شکلهای کاربردی به عرصه آموزش و پرورش وارد کند. چنانچه تعریف زیر را از تکنولوژی آموزشی بپذیریم حضور آن را به عنوان یک رشته علمی مستقل تلقی خواهیم کرد.
تکنولوژی آموزشی عبارت است از نظریه و عمل ،طراحی ،توسعه کاربرد مدیریت و ارزشیابی فرایندها و منابع یادگیری (فر دانش، ۱۳۸۷، ص ۱۷).