پاورپوینت فصل دهم کتاب اصول برنامه‌ ریزی درسی (ارزشیابی برنامه درسی) سعید طالبی

دسته بندي : کتاب » علوم تربیتی
پاورپوینت فصل دهم کتاب اصول برنامه‌ ریزی درسی (ارزشیابی برنامه درسی) سعید طالبی، سعید مظلومیان، محمد حسن صیف انتشارات پیام نور در قالب pptx و در حجم 51 اسلاید: 

بخشی از متن:
ارزشیابی برنامه درسی، یکی از زیرمجموعه های مهندسی برنامه درسی است و به همین دلیل برنامه ریزان جهت تحقق اهداف خود و اینکه برنامه درسی تا چه حد با ملاک ها و موازین پیش بینی شده تطابق دارد، به ارزشیابی نیاز مبرمی دارند. از لحاظ تاریخی، تا دهه ۱۹۶۰، معلمان و دانش آموزان مهمترین موضوعات ارزشیابی را تشکیل می دادند. اما از این دهه به بعد، قلمرو بحث ارزشیابی به مقولاتی نظیر برنامه های آموزشی، برنامه های درسی و یا ارزشیابی مؤسسات و نظام های آموزشی گسترش یافت. بنابراین ارزشیابی برنامه درسی یکی از مهم ترین موضوعات ارزشیابی می باشد. سیلور و همکارانش سه نقش مهم برای ارزشیابی بیان کرده اند:
_ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
_تعیین ارزش خود برنامه درسی (آیا برنامه درسی مقاصدی را که به خاطر آنها الگوپردازی نشده است، برآورد می کند؟) 
_قضاوت درباره مقررات، شیوه های مدیریت، ساختار مؤسسات و نظام های آموزشی.

مفهوم ارزشیابی
از نظر آیزنر ارزشیابی، فرایندی است که می تواند به سه موضوع «مطالب درسی، تدریسی که تهیه و تدارک دیده می شود و نتایج» ختم گردد. بنابراین موضوعات ارزشیابی از نظر آیزنر در سه مقوله «مطالب درسی تعیین شده، مطالب درسی تکامل یافته و مطالب درسی اکتسابی» جای می گیرد.ارزشیابی، دفاع از برنامه درسی اجرا شده و نیز بیان دلایل اجرای آن می باشد. و در عین حال اگر ارزشیابی بر طبق قاعده و اصولی صحیح انجام شود، موارد انحراف برنامه و ضرورت حذف یا ادغام قسمت هایی از برنامه درسی را نشان می دهد. بنابراین ارزشیابی بررسی میزان پیشرفت کار است و باید به طور مستمر انجام شود تا چگونگی پیشرفت در هر مرحله مشخص شود اکنون برخی از مهم ترین تعاریف ارزشیابی در زیر مورد بحث قرار می دهیم:
_تعریف ارزشیابی به مثابه بررسی میزان حصول به هدف‌هااگر چه تعاریف مختلفی در خصوص ارزشیابی مطرح شده است اما فصل مشترک بسیاری از این تعارف، به بررسی میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده متمرکز است. از لحاظ تاریخی مشهورترین تعریف در این زمینه منتسب به تایلر می باشد. وی ارزشیابی را فرایند تعیین اینکه چه میزان از هدف های آموزشی واقعاً تحقق یافته است، می داند.
دسته بندی: کتاب » علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 6384 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 51

حجم فایل:140 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252