بررسی روند مضیقه ازدواج در ایران

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
بررسی روند مضیقه ازدواج در ایران در قالب word و در حجم 18 صفحه 
در این فایل، پدیده جمعیت شناختی «مضیقه ازدواج» به شکلی آماری و با استفاده از داده های معتبر بررسی شده است. دارای بخشهای مقدمه و طرح مسئله، فرضیات، روش شناسی، پیشینه پژوهشی، نظریات و تحلیل داده ها و نتیجه گیری است. دارای ارجاعات درون متنی و لیست منابع است.

بخشی از متن:
خانواده کوچکترین و مهم ترین نهاد اجتماعی است و به عنوان سنگ زیر بنای جامعه و تنها نظام اجتماعی محسوب می شود که به طور رسمی در همه ی جوامع پذیرفته شده و تشکیل دهنده ی مختصات جامعه است. در دهه های اخیر، تحول در ساختارهای فرهنگی- اجتماعی آهنگی شتابان داشته است آثار این تغییرات را می توان در تمام عرصه های حیات اجتماعی و فردی و بیش از همه در حیات خانوادگی مشاهده کرد. ازدواج به عنوان یکی از وقایع مهم حیاتی که از نظر اجتماعی به عنوان پیوندی باثبات و هدفمند بین زن ومرد در بستر خانواده شناخته می شود در سال های اخیر دچار تغییر و تحولات عمیقی در تمامی ابعاد شده است. پدیده ازدواج نه تنها تحت تاثیر تحول در ساختار فرهنگی اجتماعی بلکه متاثر از تغییرات جمعیت شناختی و خصوصا تغییر ساختار سنی جمعیت، قرار گرفته است.
تغییرات سریع جمعیت شناختی طی دهه های اخیر موجد پدیده های اجتماعی نوینی شده اند و جوامع مختلف متناسب با مقتضیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود سازوکارهای متفاوتی را برای مواجهه با آنها اختیار کرده اند. افزایش طول عمر، گسترده شدن تفاوت های دو جنس در مرگ و میر، کاهش باروری، سالخوردگی جمعیت و کاهش بعد خانوار نمونه هایی از این تغییرات هستند که به دنبال طی مراحل گذار جمعیتی در جوامع توسعه یافته رخ داده اند و در کشورهای در حال توسعه نیز کم و بیش در حال وقوعند. عدم توازن نسبت های جنسی در سنین اصلی ازدواج نیز پدیده ای ست که از یک سو در اغلب کشورهای درگیر جنگ دوم جهانی و از سوی دیگر در کشورهای در حال توسعه ای که مراحل گذار دموگرافیک را با شتاب طی کرده اند، مشاهده شده است. به عبارت دقیق تر در هر جامعه ای که بخش قابل ملاحظه ای از زنان با مردان آن در سنین اصلی ازدواج به هر علت (اعم از جنگ یا مهاجرت ) در دسترس نباشند عدم توازن در تعداد دو جنس ایجاد شده و پدیده مضیقه ازدواج به وجود می آید. در ۰ه سال اخیر این مضیقه به ویژه در کشورهای در حال توسعه عمدتاً به زیان زنان بوده و پیامد های وسیعی را موجب شده است.

فهرست مطالب:
فصل اول(کلیات تحقیق)
مقدمه.
بیان مساله
سوالات اساسی تحقیق
اهمیت و ضرورت بررسی
فصل دوم(مرور ادبیات)
چارچوب نظری
پیشینه تجربی
فرضیه ها
فصل سوم( روش شناسی تحقیق)
بحث و نتیجه گیری
منابع
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 5299 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:77 کیلوبایت

 قیمت: 27,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان مجموعه علوم اجتماعی، آمار، مدیریت و درس تنظیم خانواده.