مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشاوره تحصیلی

دسته بندي : گوناگون » مبانی نظری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشاوره تحصیلی به صورت کامل و جامع در حجم  39 صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و .... استفاده نمود.


مقدمه:

نياز انسان به راهنمايي و مشورت با ديگران در تصميم گيري ، انتخاب و بکار گيري راه حلهاي مناسب در زندگي بر کسي پوشيده نيست. خصوصا در سنيني که فرد ناچار به انجام انتخابهاي مهمي است. مسلما چنين مشاوره‌ها و راهنماييهايي کمک شايان توجهي در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصميمات انتخابي جلوگيري خواهد نمود. بيشتر عدم موفقيتها ، شکست و در نيمه راه ماندنها ، ناشي از عدم داشتن اطلاعات کافي در زمينه موضوع و انجام انتخابهاي نادرست است. از اينرو چنانچه انجام مشاوره در زمينه‌هاي مختلف مثل مشاوره ازدواج ، مشاوره در شرايط بحراني ، مشاوره شغلي و غيره اهميت دارد در زمينه تحصيلي نيز حائز اهميت فراوان است.
ضرورت مشاوره تحصيلي براي دانش آموزان:
مشاوره تحصيلي به دانش آموزان کمک مي‌کند ويژگيها و استعدادهاي خود را بهتر بشناسند و به شرايط و خصوصياتي که يا توجهي به آنها نداشته‌اند و يا ميزان توجه به آنها کمتر بوده است با دقت بيشتري نگاه کنند. علاوه بر اين اطلاعات آنها را در زمينه‌هاي مختلف تحصيلي بالاتر بوده و در صورت وجود نواقصي در عملکردشان آنها را شناسايي کرده و راه حلهايي براي رفع نواقص ارائه مي‌کند. به اين ترتيب دانش آموزان مي‌توانند عملکرد بهتري نسبت به قبل در زمينه درسي داشته باشند انتخابهاي مفيدي انجام دهند و اشکالات احتمالي را رفع نمايند.
ضرورت مشاوره تحصيلي براي والدين:
در امر تحصيل فرزندان ، خانواده و والدين نقش بسزايي دارند. بطوريکه عامل خانواده از عوامل مهم در زمينه پيشرفت تحصيلي دانش آموز يا وقوع افت تحصيلي است. انگيزه‌ها و علايق تحصيلي دانش آموز در خانواده شکل مي‌گيرد و به آن جهت داده مي‌شود و مسيري براي هدايت آن فراهم مي‌شود. خانواده سرعت دانش آموز را در رسيدن به اهداف تحصيلي تنظيم مي‌کند. خانواده‌هاي بدون انگيزه ، بدون اطلاع و غير فعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان بااستعداد مي‌شوند. از اينرو در فرآيند مشاوره تحصيلي ، لزوم انجام مشاوره با والدين ضرورت و اهميت خاصي پيدا مي‌کند. از اينرو لازم به نظر مي‌رسد والدين و بطور کلي خانواده نيز اطلاعات کافي از ويژگيها و استعدادهاي فرزندان خود کسب نمايند، اطلاعات بيشتري در زمينه‌هاي تحصيلي کسب کنند و کمکها و ياريهاي مفيدي براي فرزندان دانش آموز خود فراهم کنند.
ضرورت مشاوره تحصيلي در زمينه انتخاب رشته مشاغل:
گاه انتخابهايي که دانش آموزان در زمينه رشته‌ها و مشاغل انجام مي‌دهند عاري از هر گونه دليل منطقي و اطلاعات مناسب است. معيارهايي که دانش آموزان در چنين مواردي براي انتخابهاي خود برمي‌گزينند ملاکهايي کاذب و نامناسب است. مثل انتخاب رشته رياضي فيزيک به خاطر وجهه اجتماعي آن ، يا به خاطر چشم هم چشمي و يا به خاطر دنباله روي از يک دوست و يا همراه با او بودن در طول تحصيل. چنين انتخابهايي به احتمال بيشتري محکوم به شکست خواهند بود. شکست يا در مرحله سالهاي دبيرستان به صورت کاهش در نمرات ، عدم موفقيت در کنکور و در سنين بالاتر در انتخاب رشته در زمينه انتخاب رشته تحصيلي. مشاوره از آن جهت ضرورت مي‌يابد که اهميت چنين انتخابهايي به دانش آموز گوشزد شود تا او ملاکهاي مناسبي براي تصميمهاي خود اتخاذ کند و از احتمال شکست خود در آينده پيشگيري نمايد.
ضرورت مشاوره تحصيلي در زمينه جلوگيري از افت تحصيلي:
برخي از دانش آموزان به خاطر شرايط ويژه‌اي که دارند بيشتر در معرض افت تحصيلي هستند و برخي از آنها افتان و خيزان تجربههايي از افت تحصيلي داشته‌اند. برخي از علل افت تحصيلي اين دانش آموزان به عوامل بيروني مثل خانواده ، مدرسه و ... مربوط مي‌شود. و برخي از علل ، علل فردي هستند مثل انگيزه خود دانش آموز ، روشهاي مطالعه و برنامه ريزي، علايق و استعدادها و غيره. مشاوره تحصيلي براي اين دسته از دانش آموزان اهميت بسزايي دارد. در جريان مشاوره تحصيلي به اين دانش آموزان کمک مي‌شود علت افتها و شکستهاي خود را بشناسند و با راهکارهايي آشنا شوند که به آنها در رفع آن علتها و يا کاهش تاثير آنها در مسائل تحصيليشان کمک مي‌کنند. انجام چنين مشاوره‌هايي مي‌تواند با احياي نيروهاي بالقوه فرد او را در تمام مسير تحصيلي‌اش همراهي کند.
ضرورت مشاوره تحصيلي در زمينه سرعت بخشيدن به فرآيند تحصيل و مطالعه:
برخي دانش آموزان و خانواده‌هاي آنها مايلند عملکرد بهينه خود را در زمينه تحصيل بهبود بخشند. اين دانش آموزان ممکن است دانش آموزاني متوسط و يا بالا باشند. به هر حال تمايل دارند روشهايي را بياموزند و اطلاعاتي مناسب ، مفيد و عملي کسب کنند که کارآيي آنها را در زمينه تحصيل بالا ببرد. مشاوره تحصيلي چنين راهکارهايي را براي افراد فراهم مي‌سازد. و بر احتمال موفقيت آنها در سطح پيشرفته‌تر مي‌افزايد.
ضرورت مشاوره تحصيلي براي تشخيص و هدايت دانش آموزان استثنايي:
درصد کمي از دانش آموزان در گروه دانش آموزان استثنائي قرار دارند. از لحاظ علمي دانش آموزان استثنايي شامل دانش آموزاني مي‌باشند که معلوليتهايي در زمينه‌هاي مختلف جسمي مثل شنوايي ، بينايي و يا هوشي دارند. لزوم مشاوره تحصيلي براي اين دسته از دانش آموزان نيز به وفور احساس مي‌شود. به اين دليل که آنها و خانواده‌هاي آنها نيازمند اطلاعات بيشتري در ارتباط با آينده تحصيلي و شغلي آنها هستند. در مورد اين دسته از دانش آموزان نيز با بررسي تواناييهاي آنها در مورد شغل و تحصيلات آنها تصميماتي اتخاذ مي‌شود. چنين دانش آموزاني با توجه به ضرورت اينکه زودتر از بقيه دانش آموزان بايد حرفه و مهارتي را بياموزند احتياج مبرمي به مشاوره تحصيلي دارند.


ضرورت مشاوره تحصيلي براي دانش آموزان تيز هوش و نابغه:
اين دسته از دانش آموزان ، قشر پرنيرو و قابل توجهي براي دست اندرکاران تعليم و تربيت و جامعه هستند. سرمايه گذاري و استفاده از انواع خدمات مشاوره‌اي در کنار ساير امکاناتي که براي آنها در مدارس ويژه فراهم مي‌آيد ضرورت دارد. از دست رفتن چنين نيروهايي به خاطر انتخابها و تصميمات نادرست زيانهاي قابل توجهي به بار خواهد آورد.
سوء تغذيه و تاثير آن بر يادگيري در دانش آموزان:
دانش آموزان كه ما در مدرسه با آنان روبرو مي شويم از دوران نوزادي و كودكي گذر كرده اند و از نظر وضعيت تغذيه اي يكي از مهمترين دوران زندگي خود را پشت سر مي‌گذارند.
دوران جنيني و سال اول تولد مهمترني دوران رشد يك كودك است و رسيدن مواد مغذي اعم از پروتئين ، انرژي و ريزمغذيها نقش بسيار مهم و اساسي در رشد او تا قبل از مدرسه داشته است
عوارض بعضي از اين كمبود ها اگر كودك با آن روبرو شده باشد در سنين مدرسه غير قابل جبران است.
جذب دانش آموز اولين موفقيت معلم است:
تعليم و تربيت موضوعي است كه از ديرباز توجه بشر به آن معطوف بوده است. آشكار است كه دانش آموزان بدون انگيزه لازم بهره اي از آموزش نمي برند اين مسئله را مي توان هم در محيط هاي آموزشي و هم با توجه به تحقيقات مشاهده كرد. پس علت اين كه در برنامه هاي تربيت معلم و دانشگاه ها كمتر به اين موضوع مهم پرداخته مي شود، چيست و چرا اين توجه اندك نيز اغلب در محدوده تحقيقات باقي مي ماند آيا مي توان فرض كرد كه معلمان نتايج چنين تحقيقاتي را به واقع در فعاليت هاي آموزشي خويش به كار مي گيرند.
علت تاليف كتاب هايي در اين زمينه اين است كه نقصاني كه در اين باره به طور كلي ديده است برطرف گردد. اگر بتوانيم دانسته هاي خويش را درباره انگيزش با روش هاي علمي معلمان هماهنگ سازيم به اهداف خود نائل شده ايم. در اين صورت است كه معلمان خواهند توانست از اين داده ها بهره لازم و كافي ببرند. نظر ما در اينجا بر دو مفهوم استوار است، كفايت شخصي يا كارآمد بودن و كنترل شخصي يا خودمختاري. با اين دو اصل در حوزه انگيزش انسان مواجهيم و پرسش مطرح اين است كه آيا كلاس درس را بايد با كدام روش اداره كرد معلم محوري يا دانش آموز محوري و يا تلفيقي از اين دو. در كلاسي كه با روش معلم محوري اداره مي شود بيشتر بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان توجه مي شود و در روش دانش آموز محوري توجه غالب بر استقلال دانش آموزان (خودمختاري) است بنابراين روش صحيح تلفيقي از اين دو مقوله است. روانشناسان و پژوهشگران درباره انگيزش انسان به دو نوع انگيزش بيروني و دروني اشاره مي كنند. انگيزش بيروني با هدف كسب پاداش و اجتناب از تنبيه همراه است ولي انگيزش دروني با تمايل دروني براي انجام موفقيت آميز يك تكليف همراه است. به طور مثال كسي كه درباره خود از احساس كفايت و خودمختاري برخوردار است، انگيزش دروني دارد. بنابراين در محيط هاي آموزشي معلمان بايد سعي كنند اين دو مورد را در دانش آموزان تقويت كنند.
    بنابراين اصل اول بر اين است كه محيطي در كلاس ايجاد شود كه قابل پيش بيني باشد، دانش آموز بايد بداند كه طرح هاي معلم براي آينده چيست تا بتواند به خوبي بر دشواري ها پيروز شود. اصل دوم عبارت است از برقراري توازن ميان فعاليت هاي آسان و دشوار. دانش آموزان بايد با كارهاي آسان توانايي هاي جديدي را كسب كنند و اصل سوم عبارت است از تامين حمايت آموزشي لازم براي دانش آموزان. معلم نبايد تنها گوينده در كلاس درس باشد بلكه با سرمشق دهي، خرد كردن هدف تقسيم كار مي تواند به نتايج مطلوب برسد. ضمن آن كه دانش آموزان را نبايد با يكديگر مقايسه كرد بلكه عملكرد آنها را بايد با معيارهاي موفقيت مقايسه كرد. معلم كسي است كه فقط از عقل استفاده نمي كند چون فهميده است كه عقل به تنهايي قادر به تحليل همه امور نيست، بنابراين خميرمايه عشق را در كالبد عقل قرار مي دهد و تركيبي به نام خرد را از درهم آميزي عقل و عشق به وجود مي آورد؛ تركيبي كه شعر و شعور و پردازش است. بنابراين به همين علت است كه وقتي اهل هنر به سخن هنرمند گوش مي دهند بوي عشق را در كلام او به خوبي احساس مي كنند.
ايجاد روابط مثبت با دانش آموز:
معلم واقعي كسي است كه مي تواند راهي به سوي دل ها بگشايد و علم را با ايمان و عقل را با دل پيوند زند، از اين رو راز موفقيت معلمان را نخست بايد در جذب دانش آموزان دانست يعني اين كه معلم بتواند اعتقاد و علاقه دروني آنها را به وجود آورد و رابطه روحي و معنوي با آنها برقرار كند تا آنجا كه حتي نگاه ها و اشاره ها و حالت هاي معلم نيز در آنها تاثير عميقي بگذارد و در تربيت شخصيت آنان منشا اثر شود.
عوامل جذب دانش آموزان هم عبارتند از: مقبوليت، محبوبيت و موفقيت. راه گشايش كلاس را بايد در مقبوليت معلم دانست. اگر شاگرد معلم را پذيرفت امكان تعليم و تربيت خواهد بود. علاوه بر مقبوليت، شخصيت معلم بايد دوست داشتني و دلنشين باشد و از نظر دانش آموزان محبوب. علاوه بر اين دو شرط بايد معلم با قوانين حاكم بر روح فراگيران خود آشنا باشد تا توانايي همدلي و همزباني با آنها را پيدا كند و نيز با تكنيك هاي آموزشي و تربيتي آشنا باشد و بتواند با استفاده از روش هاي صحيح آنان را به مقصد مورد نظر راهنمايي كند.

دسته بندی: گوناگون » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 7905 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش دارای منبع

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:153 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252